Gassanlegg i bobil eller campingvogn bør sjekkes av profesjonelle, mener Norges Caravanbransjeforbund.
Publisert:
07.09.2017Oppdatert:
18.02.2021Tekst:
Eirik Bonesmo GrimsmoFoto:
Thomas HaugersveenDet er svært vanlig å bruke gass i bobil og campingvogn i Norge, men likevel er det ingen formelle myndighetskrav til installasjon og vedlikehold av slike anlegg. Generalsekretær i Norges Caravanbransjeforbund, Geir Holm, er svært bekymret over situasjonen. Han mener behovet for strengere krav er helt essensielt for å forhindre fremtidige ulykker.
Passiv holdning til kontroll av gassanlegg
– Vi er svært bekymret over norske myndigheters passive holdning til kontroll av gassanlegg i bobiler og campingvogner. Vi håper bare det ikke må en alvorlig ulykke til for at myndighetene skal forstå alvoret, sier Holm.
– Vi har også vært i kontakt med gassekspert og faglærer i gassteknikk, Johan B. Langfeldt. Han uttrykte stor bekymring over de manglende kravene til installasjon, vedlikehold og kontroll av gass i fritidskjøretøy. Folk kan risikere å kjøre rundt i potensielle brannbomber, fortsetter Holm.
Lær mer om brannsikkerhet i bobil her.
Vi er svært bekymret over norske myndigheters passive holdninger til kontroll av gassanlegg i bobiler og campingvogner.
Stor risiko med et dårlig gassanlegg
Hvem som helst kan altså installere gassanlegget i din bobil. Det betyr at det garantert finnes mange bobiler og campingvogner med utrygge koplinger og uegnede slanger. Holm mener det kan få katastrofale konsekvenser.
– Konsekvensene kan være eksplosjoner. En bobil med dårlig sikret gassanlegg utgjør en stor fare for alle i nærheten, enten den er i trafikken eller bare om den står parkert. Alt som skal til er en dårlig kopling eller en råtten ledning.
Lurer du på hvor mye gass som pleier å gå med til en bobil? Sjekk her!
Vil følge Tysklands eksempel
I Tyskland er det nå innført krav om godkjenning av gassanlegg, og du må ha oblater som beviser at ditt kjøretøy har vært gjennom denne kontrollen. Har du ikke oblatene på plass, så slipper du heller ikke inn på campingplassene. Slik vil Holm ha det i Norge også.
– Denne løsningen er trygg for alle parter. Å gjøre dette i forbindelse med EU-kontrollen mener jeg er en optimal løsning. Det finnes nemlig gode veiledninger og oppfordringer til hvordan det bør være, men ingen kontrollerer at det faktisk blir utført.
– Vi i caravanbransjen gjør alt vi kan for at folk skal la profesjonelle utføre alt arbeid som har med gass å gjøre. Vi jobber kontinuerlig med å tilrettelegge for både godkjenninger og kontroller, samt med opplæring av mekanikerne. Når folk får bøter for å ikke sykle med hjelm, bør de snart få bøter for å kjøre rundt i potensielle brannbomber, avslutter Holm.