Om åpenhetsloven
Santander Consumer Bank er omfattet av Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (Åpenhetsloven). Loven trådte i kraft i Norge 1. juli 2022 og skal fremme virksomheters respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Enhver har også ved skriftlig forespørsel rett til å få innsikt i hvordan virksomheten håndterer dette (informasjonsplikt).
Grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold gjennom selskapets verdikjede er viktig for Santander Consumer Bank, og vi har høyt fokus på å sørge for at disse rettighetene blir respektert gjennom vårt daglige virke.
Aktsomhetsvurderinger og redegjørelse
Santander jobber systematisk med å forebygge og avdekke risiko for forhold knyttet til våre aktiviteter, og vi gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med både Åpenhetslovens krav og i tråd med vår policy for menneskerettigheter. For å sikre en helhetlig kartlegging omfatter vurderingene hele vår Nordiske virksomhet.
Resultatene av Santanders aktsomhetsvurderinger er sammenfattet i tråd med kravene i Åpenhetsloven og beskrevet i vår redegjørelse etter Åpenhetsloven. Rapporten dekker perioden fra 1. juli 2023 til 31. mai 2024. Vi vil oppdatere og offentliggjøre redegjørelsen innen 30. juni hvert år, samt ved vesentlige endringer i våre risikovurderinger.
Tidligere års redegjørelser er tilgjengelig her.
Rett til informasjon
Informasjonsplikten gjelder fra og med lovens ikrafttredelse, og innebærer at det skal være mulig for enhver å be om generell informasjon og informasjon knyttet til særskilte varer eller tjenester. Henvendelser i dette henseende kan rettes til apenhetsloven@santanderconsumer.no.
Mer informasjon
Les mer om hvordan vi jobber med menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i Santander Consumer Bank her.
Kontakt
Eskil Pedersen
Nordic Communications Director
eskil.pedersen@santanderconsumer.no
Jon Pycroft
Head of Strategy and Investments