Oppdatering av kundeinformasjon
Som et ledd i arbeidet mot økonomisk kriminalitet, hvitvasking og terrorfinansiering, er alle norske banker pålagt å ha oppdatert informasjon om sine bedriftskunder.
De norske myndighetene har bedt alle banker om å innhente kundeinformasjon på en kontinuerlig basis, les mer på Finansnorge sine sider.
Oppdater bedriftsinformasjon.
Slik oppdaterer du informasjon om bedriften
- Trykk på knappen under for å komme til skjema der informasjonen skal legges inn
- Logg inn med BankID
- Følg instruksjonen som angis
Logg inn med BankID
Ikke BankID - ring oss på tlf:+47 21 08 30 00
Løsningen for registrering av bedriftsinformasjon er levert av InstantWatch fra Trapets AB. Trapets AB er markedsledende i Nord-Europa innen overvåking av hvitvasking/terrorfinansiering.
Slik er prosessen
- Hvordan vil jeg bli kontaktet?
Alle kunder vil motta kommunikasjon om å fylle ut sine detaljer i et kundeskjema enten via epost, sms eller brev. Dersom vi ikke hører fra deg, vil vi sende oppfølgingskommunikasjon for å sørge for at du får mulighet til å svare ut forespurt informasjon.
- Hva vil dere spørre meg om?
Vi vil be deg om å fylle ut litt personlig informasjon, samt produktrelaterte detaljer. Noe av det du kan forvente er blant annet spørsmål om:
-
Juridisk form
-
Industrikode
-
Eierskapstruktur
-
Kilde til midler
-
PEP-selverklæring
- Oppdater rett fra siden
- Trykk på knappen under for å komme til kundeskjemaet der du kan legge inn din informasjon. Husk å ha din BankID klar!
Legg inn min informasjon
- Enkelte spørsmål vil være forhåndsutfylt basert på informasjon vi allerede har om deg. Vennligst se gjennom om disse er riktig.
- Dersom du må oppdatere noen eksisterende detaljer, trykk på «endre» ved siden av spørsmålet det gjelder og fyll inn riktig informasjon.
- Fyll ut manglende informasjon i de tomme boksene.
- Når du er ferdig med å svare ut spørsmålene, kan du «sende inn» skjemaet til oss.
Hvorfor blir jeg kontaktet?
Du har mottatt kommunikasjon fra oss da du er oppført som reell rettighetshaver for, eller innehar en annen rolle i, en bedrift som har et kundeforhold til Santander Bank.
Dersom det er flere kontaktpersoner i selskapet, vil hver enkelt motta kommunikasjon fra oss. Den enkelte reelle rettighetshaver vil ha mulighet til å legge inn etterspurt informasjon om bedriften.
Hva slags informasjon trenger dere?
Vi trenger oppdatert informasjon om eierskap og kontroll over selskapet, kilder til midler som inngår i kundeforholdet samt informasjon om kontaktpersoner.
Noe informasjon vil allerede være utfylt. Vi vil da be deg bekrefte at denne informasjonen er korrekt. Dersom det er informasjon vi oppgir som ikke lenger er korrekt, ber vi deg oppdatere denne.
Hva skjer hvis jeg ikke oppdaterer informasjonen?
Det er viktig at du oppdaterer bedriftens detaljer for å sørge for at vi har kundeinformasjon som er korrekt. Dersom du ikke fyller inn kundeskjemaet innen angitte frister, vil vi i ytterste konsekvens være pålagt å avslutte ditt kundeforhold med Santander. Det er derfor viktig at vi mottar etterspurt informasjon. Registrer bedriftens opplysninger i dag!
Hva innebærer en oppsigelse av kundeforholdet?
Ved oppsigelse av kundeavtalen vil alle dine produkter og tjenester hos oss i ytterste konsekvens bli avviklet. Dette innebærer at bedriften ikke vil ha adgang til å inngå nye låne- eller leasingavtaler eller opprette nye eller fornye eksisterende kredittavtaler før vi har mottatt nødvendig informasjon.
Hva skjer hvis jeg ikke oppgir min informasjon?
Det er viktig at du oppdaterer dine detaljer for å sørge for at vi har kundeinformasjon som er korrekt. Dersom du ikke fyller inn kundeskjema innen fristen, vil vi i første omgang sende påminnelser på sms og epost. Dersom du ikke besvarer spørsmål etter gjentatte påminnelser, vil vi i ytterste konsekvens være pålagt å avslutte ditt kundeforhold med Santander. Det er derfor viktig at du svarer ut etterspurt informasjon fra oss.
Hva innebærer en oppsigelse av kundeforholdet?
Ved oppsigelse av kundeavtalen vil alle dine produkter hos oss bli avviklet. Dette innebærer at kontoer og kort du måtte ha hos oss blir sperret. Du vil ikke ha adgang til å oppta nye lån eller benytte våre produkter eller tjenester før du leverer nødvendig informasjon. Eventuelle utestående lån vil umiddelbart forfalle.
Ofte stilte spørsmål
- Hva er hvitvasking av penger?
Enhver transaksjon som bidrar til å skjule opprinnelsen til penger som stammer fra en kriminell handling, anses som hvitvasking av penger.
Hvitvasking skjer for eksempel når utbytte fra skatteunndragelse, narkotikakriminalitet, bedrageri og annen økonomisk kriminalitet overføres fra en person eller et foretak til en annen med en tilsynelatende god forklaring. Utad virker det som pengene er ervervet på ærlig vis.
Dette kan gjøres ved å plassere utbytte i lovlige varer og tjenester. Når gjenstanden senere benyttes eller selges, fremstår pengene som lovlige – eller ”hvite”. Hvitvaskingsloven gjennomfører internasjonale
forpliktelser Norge er bundet av.
Kilde: Finans Norge
- Hva betyr AML
AML betyr Anti Money Laundering
- Hvorfor det nye opplysningskrav nå?
I en stadig mer digitalisert verden og i en verden der de kriminelle stadig finner nye metoder for å begå kriminalitet trenger vi et strengere regelverk for å hindre dem fra å lykkes med sine operasjoner.
Den nye loven, og de nye kravene til kontroll, som nå har kommet til Norge har sin bakgrunn i et pålegg fra EU og internasjonale anbefalinger fra bl.a. FATF. (Det internasjonale overvåkingsorganet Financial Action Task Force).
- Hvorfor skal en bank ha mine opplysninger?
En bank er pålagt å forhindre hvitvasking av penger samt terrorfinansiering. Ved at vi har god kunnskap om deg som kunde og din bruk av våre finansielle tjenester kan vi jobbe mot at dette ikke skjer, og det er derfor helt nødvendig.
Dette er en jobb vi som bank og du som kunde gjør sammen. Det vil dessverre kunne innebære at du som kunde vil kunne få spørsmål som kan oppleves som uvanlige.
- Jeg ønsker å motta kommunikasjon fra banken til en annen adresse enn det som står i kundeskjema. Hva må jeg gjøre?
Vi benytter alltid adresse fra folkeregisteret til enhver tid. Dette betyr at adressen som er oppgitt i kundeskjemaet vil reflektere adressen i folkeregisteret. Har du avtalt en annen post adresse med banken, vil du fortsette å motta kommunikasjon fra oss til denne adressen.
Hvorfor trenger vi oppdatert informasjon?
Grunnet ny lov og økt fokus på hvitvasking i EU må vi med jevne mellomrom oppdatere informasjonen om alle våre kunder. Det tar kun et par minutter å legge inn informasjonen, og den legges sikkert inn ved bruk av BankID her.
Vi ønsker å presissere at vi på ingen måte mistenker at du som kunde har gjort noe ulovlig.
Tusen takk for din hjelp.
PS. Står du fast og trenger hjelp, du kan ringe oss på tlf: +47 21 08 30 00