Over halvparten av norske bileiere er avhengige av bilen

Hele 57 prosent av norske bileiere er avhengige av bilen sin, viser en ny undersøkelse. Kun to prosent sier at de ikke er avhengige av bilen. 

Over halvparten av de spurte bileierne i Norge er i stor eller svært stor grad avhengige av bilen sin, viser en undersøkelse blant bileiere i Norden gjennomført av YouGov på vegne av Santander. Kvinner er mer avhengige av bilen enn menn, og aldersgruppen 50-59 år er mest avhengige av bilen. De som mest avhengige av bilen bor i Innlandet og Viken, og de som er minst avhengig av bilen bor i Oslo.

36 prosent sier at friheten til å komme seg rundt når de vil, er det viktigste aspektet ved å ha bil.

– Det viktigste ved å ha bil er friheten til å reise og komme seg rundt. Det nest viktigste ved å ha bil er å komme seg til og fra jobb, og det tredje viktigste er å kunne bruke bilen til handling, viser undersøkelsen. Dette forteller oss at bilen ikke bare er en nødvendighet, den betyr frihet og er en tilrettelegger for å leve det livet man ønsker, sier kommersiell direktør i Santander, Trond Brakken.

I Norge er pris og sikkerhet de absolutt viktigste parameterne når man vurderer ny bil, etterfulgt av størrelse, merke, design og miljøvennlighet.

Mobilen trumfer bilen

I undersøkelsen er respondentene spurt hvor viktig bilen er i forhold til andre hverdagslige «nødvendigheter» som vaskemaskin, tv, internett, kaffemaskin og mobiltelefon. Totalt 40 prosent sier at bilen og mobilen er like viktig, 43 sier at prosent at mobiltelefonen er viktigere enn bilen, mens 12 prosent oppgir at bilen er viktigere enn mobilen.


– At de aller fleste av oss i dagens samfunn er helt avhengige av mobilen er ingen stor overraskelse. Det at mer enn halvparten av norske bileiere sier av bilen er like viktig, eller viktigere enn mobilen, forteller oss at bilen har en helt avgjørende posisjon i det norske samfunnet, sier Brakken.


Samtidig mener to av ti at oppvaskmaskinen er viktigere, mens kun 12 prosent mener kaffemaskinen er viktigere enn bilen. 

Om undersøkelsen

Den nordiske undersøkelsen ble gjennomført av YouGov på vegne av Santander Nordics i juli 2024, blant 4000 bileiere i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Du kan lese hele rapporten her.