Likviditet

Likviditet er en bedrift eller en persons betalingsevne. Det vil si evnen til å betale løpende utgifter, både forventede og uforutsette utgifter. For en bedrift kan det være evnen til å dekke utgifter som lønn, skatt og leie av lokaler, mens for en privatperson er det som regel at man kan betale løpende utgifter som husleie, strøm og mat.

Dersom bedriften din har god likviditet betyr det at bedriften din også er god til å innfri betalingsforpliktelsene sine, altså at bedriften har god betalingsevne og kan betale fakturaene sine i tide. God likviditet vil føre til at du som bedriftseier lettere kan å tiltrekke leverandører, samarbeidspartnere og investorer. 

Hva vil god likviditet si?

God økonomi er ikke nødvendigvis det samme som god likviditet. Å få en god likviditet krever struktur og god oversikt over den økonomiske situasjonen for din bedrift.  

For å oppnå en god likviditet krever det at du gjennomfører tiltak og lager gode rutiner som gir deg bedre kontroll og oversikt over betalingsevnen til bedriften din, eller til deg som privatperson. Ved å ha gode rutiner kan du nemlig oppnå en god likviditet.

Likviditet i kredittvurdering

En kredittvurdering er en analyse av din kredittverdighet. Det betyr at din økonomiske historikk, din nåværende økonomi og hva du eier vurderes for å estimere sannsynligheten for at du kan betale tilbake dersom du tar opp lån.

Om du er kredittverdig eller ikke handler også om din evne til å håndtere gjeld. Hvis du er kredittverdig, har du ingen betalingsanmerkninger. Du har med andre ord vist over en lengre periode at du kan betale når du må. Likviditeten din er i orden, du bruker ikke mer enn du har, og økonomien er stabil.